Asociace logopedů ve školství
ALŠ
Nezávislé sdružení logopedů České republiky
ALŠ
Jsme dobrovolným a nezávislým sdružením logopedů České republiky pracujících v resortu školství se zaměřením na děti a žáky s poruchou komunikačního procesu.
Další vzdělávání pedagogů
Pracujeme na dalším vzdělávání pedagogů, a proto byla ALŠ udělena akreditace MŠMT na tyto vzdělávací programy…
Potřebujete pomoc
Velmi rádi Vám se vším pomůžeme
Asociace se nijak konfrontačně nevymezuje vůči jiným organizacím podobného zaměření, naopak v některých směrech usilujeme o navázání oboustranně výhodné spolupráce.
Potřebujete si jen popovídat?
Výkonný výbor
Snažíme se myslet moderně a hledět do budoucnosti.
Vzdělávací programy
Všechny kurzy, které ALŠ pořádá, jsou akreditovány MŠMT.
ALŠ v médiích
Co o nás píší na
Aktuální informace
Zde najdete co právě řešíme a čemu se věnujeme.
Výkonný výbor
teze výkonného výboru
Členové výkonného výboru
Předseda:
Mgr. Pavla Lukáčová
Místopředseda:
Mgr. Lenka Kořínková
Jednatel:
Mgr. Kateřina Denemarková
Člen:
PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.
Mgr. Přemysl Jeřábek
Koordinace činnosti logopedů
Podílí se na koordinaci činnosti logopedů ve školství v různých školských zařízení.
Vytváření krajských metodických center
Iniciuje vytváření krajských metodických center pro poskytování metodické podpory logopedickým pracovníkům ve školství.
Prostor pro výměnu zkušeností
Vytváří prostor pro výměnu zkušeností logopedů ve školství.
Podmínky ke zvyšování odbornosti
Zpracování
Zpracovává zásadní, koncepční a metodickou problematiku.
Podpora šíření osvěty
Podporuje šíření osvěty tak, aby byla zajištěná náležitá komunikace s veřejností při profilování charakteru a poslání školské logopedie.
Usiluje o odbornost a morální způsobilost
Usiluje, aby školská logopedie byla vykonávána osobami k tomu odborně i morálně způsobilými.
Jednání
Jedná jménem svých členů s orgány zřizovatelů a státní správy.
Spolupůsobení v legislativních procesech
Spolupůsobí v legislativních procesech, (aspiruje na poradní orgán MŠMT v oblasti legislativy logopedické péče ve školství).
Organizační otázky
Vyřizuje základní organizační otázky.
Postavení školských logopedů
Usiluje, aby postavení školských logopedů bylo společensky důstojné a relevantní srovnatelným odbornostem.
Odborné konference
Pořádá odborné konference.
O nás
Od roku 1989 je to již třetí pokus na vytvoření profesní organizace logopedů pracujících ve školství, která by zaštiťovala jejich důležitou práci a pomáhala jim. Do této doby neexistovala společnost či asociace, která by sdružovala a hájila zájmy školských logopedických pracovníků.
Dne 13. 11. 2006 v prostorách MŠMT proběhl ustavující sněm Asociace logopedů ve školství, zkráceně nazvaného ALŠ. Náplní práce ALŠ bude pomoc školským logopedům v jejich práci, zvyšování jejich společenského a profesionálního kreditu jak v oblasti celospolečenské, tak úzce profesní. Nejdůležitějším úkolem ALŠ v první fázi je vypracování systému vzdělávání. Je totiž velmi důležité, aby systém vzdělávání školských logopedů měl pro zúčastněné konkrétní cíle, ať již v podobě kvalifikačního nebo finančního růstu. Nejlépe obojí.
Asociace se nijak konfrontačně nevymezuje vůči jiným organizacím podobného zaměření, naopak v některých směrech bude usilovat o navázání oboustranně výhodné spolupráce.
Další vzdělávání logopedů ve školství
Specializační vzdělávání logopedů ve školství
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům – speciálním pedagogům / logopedům ve školství / – absolventům magisterského vysokoškolského studia speciální pedagogiky se státní závěrečnou zkouškou z logopedie.
Jedná se o studium k výkonu specializovaných činností speciálního pedagoga v oblasti školské logopedie podle § 9 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Cílem tohoto vzdělávání je vybavit účastníky kurzu aktuálními poznatky a specifickými odbornými dovednostmi z oblasti logopedie. Rozšířit jejich znalosti o nejnovější vědecké poznatky a výsledky z lékařských věd, oblasti speciální pedagogiky, logopedie a psychologie.
Studium umožňuje propojení teorie s praxí a je koncipováno tak, aby prohloubilo znalosti frekventantů prostřednictvím detailního multidisciplinárního, holistického pohledu na daný logopedický problém a způsobů jeho řešení včetně praktické aplikace.
Prohlubující studium pro absolventy specializačního studia pro logopedy ve školství
Obsah studia plynule navazuje na již akreditovaný 250 ti hodinový vzdělávací program „Specializační studium logopedů ve školství“. Jedná se o prohlubující studium, které frekventanty seznamuje s ejnovějšími poznatky, trendy, metodami a odbornými postupy v diagnostice logopedických poruch a také poskytované logopedické péče v oblasti neurovývojových poruch řeči.
Komplexní stimulace u dětí
Stimulace dítěte již od jeho narození je zásadní pro správný vývoj. Jedná se o období dynamického vyzrávání centrální nervové soustavy. V tomto období dětský mozek přijímá všechny informace z okolí a dítě se učí mnohem rychleji. Velmi zásadní je tedy poskytovat dítěti v tomto období maximum podnětů k experimentování a je nezbytná cílená podpora a poskytování správných podnětů pro rozvoj nejen v oblasti řeči, ale i hrubé a jemné motoriky, sluchového a zrakového vnímání, kognitivní a sociální oblasti. Pohyb a motorika je základem pro učení se v každém věku, v dětském obzvlášť. V průběhu raného vývoje dítě vykonává zpočátku převážně reflexní pohyby, hrubá a jemná motorika se rozvíjejí v součinnosti s ostatními smysly a kognicí.
Nabízený vzdělávací kurz je zaměřen na získání znalostí a dovedností, jak přistupovat k dětem s obtížemi ve vývoji nervové soustavy a opožděným psychomotorickým vývojem.
Komu je určen?
- odborníkům, speciálním pedagogům – logopedům
- případně speciálním pedagogům jiných specializací
- psychologům, kteří se chtějí naučit efektivněji podporovat celkový neuromotorický vývoj dítěte
Celková časová dotace je 16 hodin ve formě odborného semináře, který bude kombinovat teorii s ukázkami a praktickými cvičeními.
Lektoři:
PhDr. Zuzana Jandová, Ph.D.: klinický logoped, Bratislava
Mgr. Natália Šlosárová: surdoped, Logopedické centru ASOBI, Bratislava
Úvod do senzomotorické integrace – nácvikový kurz
Cílem kurzu je získání základní praktické dovednosti frekventantů k použití senzomotorické integrace (SMI) v rámci intervencí především u dětí s vývojovými poruchami řeči, PAS a poruchami učení. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky. Účastník by měl být, po jeho absolvování, schopen prakticky použít cvičení/rehabilitační postupy SMI jako úvodní intervenci umožňující následně efektivněji použít běžné edukační a reedukační postupy. Součástí kurzu je též výuka jednotlivých konceptů multidisciplinarity se sebezkušenostním prožitkovým workshopem na téma „dialogy sítí“.
Primární logopedická prevence
Tento kurz je určen učitelům MŠ, ZŠ 1. stupně a asistentům pedagoga.
Časová dotace jednoho kurzu je 60 hodin, které budou rozděleny na dvě části. První část je čtyřdenní, zpravidla probíhá od pondělí do čtvrtka (34 hodin), v této části proběhne teoretická část a praktické ukázky. Druhá část je jednodenní (6 hodin), v které proběhne vyhodnocení a závěrečný pohovor. Druhá část proběhne do 60-ti dnů po ukončení první části. V tomto období, které navazuje na první část, frekventant pracuje se skupinou dětí či žáků přímo na svém pracovišti v rozsahu 20 hod., průběh této činnosti zaznamenává do připravených formulářů. Frekventanti vedou pracovní záznamy a požadovanou dokumentaci o dětech /celkem 5 dětí/, která je součástí závěrečné zkoušky /druhá část/.
Aktuálně probíhající kurzy budou vždy zařazeny do sekce „Aktuální informace“
Co je logopedie
Komunikace představuje jednu z nejdůležitějších lidských schopností. K tomu, aby člověk s ostatními mohl komunikovat, potřebuje dobře rozvinutou komunikační schopnost. Její narušení je mnohdy překážkou ve vzdělávání a společenském uplatnění jedince. Narušené komunikační schopnosti se věnuje logopedie. Současná logopedie je chápána jako multidisciplinární vědní obor, který se zabývá komunikační schopností člověka, jejím vývojem, patologickými jevy, jejich diagnostikou i terapií, edukací osob s narušenou komunikační schopností.
(Klenková Jiřina, 2006)
Média a ALŠ